MaintMaster breddar sin portfölj och förvärvar OEEsystems

LINKÖPING — 15 maj 2024 — MaintMaster, en ledande leverantör av underhållshanteringssystem, meddelade idag förvärvet av OEEsystems, en banbrytare inom programvarulösningar för total utrustningseffektivitet (OEE).

Förvärvet av OEEsystems förenar två branschledare med kompletterande styrkor, där MaintMasters expertis inom underhållssystem kombineras med OEEsystems toppmoderna OEE-lösningar. Denna synergi möjliggör att kunder kommer kunna optimera tillgångsprestanda, öka produktiviteten och driva operationell effektivitet över sina organisationer.

Genom att kombinera MaintMasters CMMS med OEEsystems programvara kommer underhålls- och driftsavdelningar att få en gemensam syn av kapaciteten i arbetet och samtidigt tillhandahålla avdelningarna verktyg för att arbeta närmare än tidigare. Med sömlös realtidsflöde av data och information mellan produktions- och underhållsavdelningarna kommer kunderna att öka prestanda, tillförlitlighet och spara kostnader.

"Genom att bredda vårt utbud lägger vi inte bara till en toppmodern produkt utan också en mängd kunskap som våra kunder kommer att dra nytta av. Nu kommer vi att ha två produkter som antingen kan användas fristående eller ha dem sömlöst anslutna och dra nytta av data från både drift och underhåll. Vi ser denna kombination som en perfekt match," säger Isac Wiksten, VD för MaintMaster.

Leif Bohlin, styrelseordförande för MaintMaster och Managing Director hos Monterro, huvudägare av MaintMaster, säger: "Med detta förvärv kommer MaintMaster att fortsätta stärka sin europeiska tillväxtresa och expandera sin kundbas på de strategiskt viktiga marknaderna Storbritannien och Irland. MaintMasters och OEEsystems befintliga kunder kommer, från dag ett, att ha möjlighet att lägga till en integrerad lösning, vilket möjliggör ytterligare ökad operationell effektivitet med minimal ansträngning.

MaintMaster och OEEsystems förblir dedikerade till att tillhandahålla sina kunder bästa möjliga lösningar och exceptionell service.

"Att bli en del av MaintMaster var ett enkelt beslut. Båda företagen besitter stor kunskap inom sina specifika områden och är dedikerade till sina kunder. Detta kommer att lägga till en ny dimension till vad båda våra företag kan erbjuda marknaden, och vi ser fram emot den resa som ligger framför oss," säger Arthur Stone, grundare av OEEsystems.

Om MaintMaster

MaintMaster är den ledande leverantören av underhållshanteringssystem i Sverige och har en snabbt växande kundbas i DACH-regionen och Storbritannien. MaintMaster erbjuder en molnbaserad lösning som är tillgänglig på 20 språk med kunder i 25 länder. Företaget har kontor i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Vietnam. MaintMaster strävar efter att ge underhållspersonalen ett verktyg som kan anpassas till alla deras processer, vilket ger dem kontroll och maximala resultat. Detta är viktigt eftersom underhåll spelar en avgörande roll för hållbar, säker och effektiv produktion.

Om OEEsystems

I mer än 20 år har OEEsystems International varit en global ledare inom övergripande utrustningseffektivitet (OEE) och Operational Excellence. OEEsystems arbetar med världens mest progressiva tillverkningsföretag för att öka kapaciteten, minska kostnaderna, förbättra produktkvaliteten och driva kontinuerliga förbättringar. Deras unika erfarenhet av att kombinera sin Smart Factory OEE-mjukvara, PerformOEE™, med deras beprövade metodik ger realtidsdata, analys och kontroll av tillverkningsprestanda.

PerformOEE™, som hjälper en internationell kundbas, är flerspråkig och används för närvarande av företag i över 20 länder inom tillverkningssektorer, såsom mat och dryck, läkemedel och medicintekniska produkter.

Om Monterro

Monterro är den ledande investeraren inom B2B mjukvara i Norden, med målet att göra nordiska mjukvarubolag till marknadsledare. Med operativ erfarenhet från att framgångsrikt ha utvecklat och drivit mjukvarubolag som Pointsec, Episerver, Orc Software, Outpost24 och Lime, arbetar Monterro aktivt med sina portföljbolag för att få dem att växa. En betydande del av fondernas kapital, 25 procent i snitt, kommer från Monterros grundare och anställda. Bolaget bildades 2012 och har kontor i Stockholm, Oslo och München, samt utvecklingscentret Scandinavian Software Park i Hanoi.

Jon Lindholm, CMO

Isac Wiksten, CEO

MaintMaster & OEEsystems går samman.

Från vänster: Arthur Stone, Aaron Kelly, Leif Bohlin, Andrew Rice och Isac Wiksten.

Ladda ner högupplöst foto

Free trial for 30 days

Get started with MaintMaster Today

Book a demo